Torsk - ett tecken i tiden

Inte sedan Isabella Lövins bok "Tyst Hav" kom ut i höstas och sedan författaren tilldelats Stora Journalistpriset har väl torsken figurerat så flitigt i medierna som nu. Torsken har helt enkelt blivit mediernas nya älskling.
image10 Bild från Adlibris.com

DN:s ledarsida handlar idag om den havererade fiskepolitiken och om den endaste (!) ynka torsk som drogs upp vid Fiskeriverkets senaste provfiskning. Även Uppdrag Granskning har följt med i trenden och sänder imorgon ett program om torsken.Problemet är bara att detta på inget sätt är ett nytt fenomen. Inte ens i medierna. Min väns pappa Peter Löfgren gjorde exempelvis filmen "Den sista torsken", som sändes i Dokument Inifrån redan år 2001. En film som jag för övrigt bett SVT om att sända i repris. Även DN har tidigare skrivit om forskare som slagit larm utan att någon bryr sig (vilket för övrigt ofta är fallet, vad frågan än tycks handla om).

Därför kan jag inte låta bli att känna mig väldigt arg, bitter och upprörd (som inte alls är speciellt roligt), då den svenska kvoten för torsk än idag ligger på 673 ton. Den lilla, lilla torsken som fastnade i Fiskeriverkets provfiskning kan därmed räkna med att förlora en och en annan släktning till. Problemet som jag ser det verkar uppenbarligen vara att Fiskeriverket sitter på två stolar. Man kan inte både föra talan från fiskarna (som inte vill förlora jobben) och forskarna (som inte vill förlora torsken). Resultatet blir då att forskarna rekommenderar att man fiskar upp 0 kg torsk, medan Fiskeriverket beslutar om 673 ton. Jag förstår mycket väl fiskarna som är måna om jobben, men de har liksom ett alternativ som torsken inte har.

Nej, i detta fall kan man tydligen inte lita på statliga myndigheter och verk. Man får vara individuell aktivist istället. Återvinn era gamla kokböcker med recept på kokt torsk med äggsås och laga en kryddig couscous med haloumiost. Eller i alla fall äggsås med en fisk det finns gott om, exempelvis sill. Kolla in Världsnaturfondens fisklista så kan man vara säker på att inte göra fel. Den finns här.
Våga vägra torsk! (Kanske en bra paroll inför första maj?)

image12
Torsk. Kanske fortfarande vid liv.

// Evelina

Kommentarer
Postat av: Karin

Yes. Torsken är torsk. Fisken är rökt och Östersjön stekt. Troligen.

2008-04-08 @ 22:52:01
Postat av: Emma

Det gläder mig att min far får vara med på ett hörn i bloggen!

2008-04-16 @ 13:47:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0