Det underliga fenomenet Köpstopp

Läser just nu Giséla Lindes inspirerande bok "Lev enklare", där bland annat fenomenet köpstopp tas upp.

Av nyfikenhet har jag därför läst en massa bloggar i kategorin, där bland annat Anki och Jonas verkar. Det intressanta är att många verkar göra med köpstopp som med måndagarnas bantningsstart. Det vill säga man går in sjukt hårt, i likhet med självspäkning ska man inte unna sig någonting och man ska börja jogga 1 mil om dagen...
Många av dessa köpstoppare unnar sig således inte ens en kaffe med kompisarna på stan, än mindre bio eller restaurangbesök, utan är helt utelämnade till ensamma skogspromenader (som för den delen inte alls låter som någonting dåligt). Det jag är kritisk emot är varför inte detta "nya liv" implementeras bättre i köpstopparnas vardag, utan ses som någonting ytterst udda som ska ske under en begränsad tid (vilket väldigt ofta tycks innebära ett år). Jag själv har inget köpstopp, men shoppar inte bara för det. De affärer jag besöker ofta är den lokala grönsakshandlaren, närmaste Konsumbutiken och Systembolaget. Andra butiker kanske jag går in i en gång i månaden eller mer sällan.

För att världen ska bli mer hållbar krävs att människor ändrar sin livsstil för alltid, och inte ett prestationsfyllt år. Dock tror jag i och för sig att dessa människor får sig en tankeställare, och förjoppningsvis inte börjar nästkommande år med hejdlös shopping igen...
Det jag vill få fram är därmed att köpstopp är bra, men varför inte unna sig en kaffe med sin vän om det nu är det man vill? Dessutom bidrar det till att caféägaren inte i längden blir arbetslös. Bio är ju också en vara som inte sliter på naturresurser som exempelvis kläder av halvkass kvalité, utan filmen görs ju en gång och kan sen ses av all världens människor.
Så - klart att ni ska ha köpstopp, men var snälla mot er själva! Inget köpstopp håller i längden om utövaren känner att den gör uppoffringar som innebär en stor begränsning i deras liv.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

// Evelina

Kommentarer
Postat av: Josefine

Instämmer! Mitt köpstopp är avsett att permanent förändra mitt sätt att konsumera. Jag försöker att inte köpa någonting "onödigt" men nog kan jag ta en öl på krogen med mina vänner ändå! Försöker istället överväga och tänka efter innan jag handlar!

2008-04-07 @ 23:47:20
URL: http://tureson.blogg.se
Postat av: Monica

Instämmer också! Jag köpstoppar under 2008 och detta gäller i absolut första hand materiella ting. Jag unnar mej utan att blinka en öl på krogen, en islandshästtripp, en fika med goda vänner och även blommor till mina utelådor. Avsikten är att för alltid ändra min attityd till det materiella och jag hoppas att det ska få ytterst begränsad uppmärksamhet även efter detta år.

2008-05-18 @ 20:28:06
URL: http://www.tagganer.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0