EU-träd till alla (eller i alla fall till 5000 personer)

EU-kommissionen startade idag sin kampanj Click a tree, för att göra europeiska ungdomar mer uppmärksammade på klimatförändringarna. Kampanjen går ut på att 5000 trädplantor ska delas ut till ungdomar runt om i EU, som ska plantera dem och fota dem och lägga upp bilderna på kampanjens hemsida.


Det låter ganska konstigt, kan man (jag) ju tycka, men det är ändå en ganska rolig idé. Dessutom får personerna på de 10 bästa bilderna åka på en "climate camp", vad det nu innebär?

Det är ändå många frågor som väcks i mitt huvud. Vad kostar detta för EU:s medborgare? Hur mycket koldioxid släpps ut när 5000 trädplantor ska skickas kors och tvärs över unionen? Är detta verkligen någonting som EU-kommissionen ska syssla med? Jag är inte riktigt säker på att 5000 planterade träd kommer bidra till någon större förändring, tyvärr.

Men - min nyfikenhet och mitt klimatengagemang gjorde ändå att jag fyllde i en beställning. Vill du också ha ditt egna EU-träd hemskickat för plantering i din närhet kan du beställa ett här.


/Evelina, framtida trädplanterare


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0