Svart på vitt med tvätt

Kära Evelina!
Jag ser och förstår ditt problem gällande tvättmedel. Det finns just nu bara ett utan fosfater på marknaden, Grumme. Det är sjukt. Men det sjukaste är att alla svanenmärkta tvättmedel får vara miljömärkta trots att de innehåller fosfater. Men en månad kvar - sedan blir det andra bullar: 
Från regeringen.se: 

I dag, 1 mars, förbjuds tvättmedel med fosfater. Tvättmedel som tillverkats innan förordningen nu träder i kraft får säljas till 31 augusti. I höst kommer alla tvättmedel i handeln vara fosfatfria.

Fosfater bidrar till mitt favoritsamtalsämne just nu: övergödda hav och algingrodda vatten. Jag vet. Jag är inte så roligt att prata med. //Karin

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0