Världens vackraste stad finns inte mer

Söder om Rom låg världens vackraste stad. Med Magnoliaträd, citronlundar, pasta aldente och havet. I mitt Napoli fanns passion, matglädje, ilska - allt tryggt vilandes i Vesuvius skugga. 
Men mitt Neapel finns inte mer. Nu översvämmas gator och torg av sopor - en effekt av maffian som har ett starkt fäste i Campaniaregionen.
Neapels borgmästare Rosa Russo Jervolino är förtvivlad.
? Vi har 3000 ton sopor på gatorna och ingen lösning i sikte. Jag hoppas att vi kan överleva sommaren, säger hon till tidningen Il Mattino.
Buffelmozzarellan - Neapels signum - kan nu förbjudas i Europa, som direkteffekt av sopkrisen. Italienska myndigheter har upptäckt höga halter av det cancerframkallande ämnet dioxiner i osten. 
Sopor i värme frigör dioxiner, förstör miljön, motverkar sopsortering och förgiftar ny mat med farliga ämnen. Maffian bakom lås och bom tycker jag, och låt dem betala för gammal och cancerogen ost. 

//Karin

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0