Sopdykning på sopbergen

Sopdykning. Nu har jag nästan gjort det. En sen onsdagskväll förra veckan hängde jag och min kära Evelina med Gabriel och Linda för att dyka mat. Containern var full av potatis och vaniljdessert, Gabriel hade pannlampa och vi stötte på ett gäng med skåpbil som  dumpstrade för fulla muggar (och för fulla magar). Vi lastade på oss två cykelkorgar prima mat, en full ryggsäck och en proppad påse. 
Det slängs sådana mängder av mat. Bra mat. Användmat bra. Slitochslängsamhällemat. 

 

Sopor i siffror: 

Totalt slänger svensken 493, 8 kg hushållsavfall per år.

98 kilo är matavfall.

I storkök slängs i snitt 1400 kilo mat och matavfall per arbetare och år. 

I butik slängs i snitt 1200 kilo mat och matavfall per arbetare och år. 

Om kommunen har källsortering bli matavfallet kompost eller biogas. Annars går avfallet till förbränning.

Källa: Avfall Sverige 

 

....samtidgt som...

37 länder i världen lider av akut livsmedelsbrist, enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO. 

1,5 miljarder lever i fattigdom, under två dollar per dag.

 

Är det inte lite lätt skevt, så säg?

Vad ska vi göra? Stoppa sopbergen? Äta sopbergen? Sluta vara kräsna konsumenter? Eller strunta i att släga 25 procent av hushållsmaten vi köper in? Lita till våra sinnen innan vi slänger saker och ting?

 


Kommentarer
Postat av: Linnéa

"Vad ska vi göra? Stoppa sopbergen? Äta sopbergen?"
Bra fråga.
Bra blogg.
Kram L

2008-05-12 @ 09:14:04
URL: http://kulturtanten.blogspot.com
Postat av: Gunilla

Vi måste sluta köpa mer än vi gör av med!

2008-05-12 @ 21:07:27
URL: http://Iwillnevergiveup.blogg.se
Postat av: Kittie

Hejsan!



Jag skulle vilja veta lite om sopdyking, adda mej gäärna på [email protected], eller låt någon annan adda mej som sopdyker.

Jag försökte dyka ihelgen, men hitta inget ställe som inte va larmat.



MVH Kittie

2008-11-10 @ 13:34:13
Postat av: Jon

2010-12-12 @ 14:47:36
URL: http://thym.blogg.se/
Postat av: Jon

Det är när vi utövar vår konsumentmakt som vi kan få kapitalismens korkade gråsugga att ändra riktning och skepnad! Alla bör ställa sig frågan om man kan se de föräldrar, vars barn svultit ihjäl, i ögonen - om man väljer att försvara detta livsvidriga slöseri som vi dumbortskämda västerlänningar till största del fortfarande accepterar, i vår dästa, mätta likgiltighet.



Fram till den dagen då dumpstrare gjorts överflödiga, så kommer jag att fortsätta min kriminella bara i etikens tecken!

2010-12-12 @ 14:55:52
URL: http://thym.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0