Naturen skild från människan

Min söndagsmorgon började med naturprogram om elefanter på tv. Det slog mig än en gång hur naturprogrammen alltid skildrar djuren i en "fullständig" natur, utan tecken på mänsklig påverkan runt omkring.
En endaste gång har jag sett ett naturprogram där de filmade noshörningar på savannen med en motorväg i bakgrunden, det var oerhört förvånande och kändes helt fel.

Men det är ju så verkligheten ser ut. Djuren finns inte längre i orörda områden utan människans närvaro, utan lever allt mer inträngt i reservat när exempelvis regnskogar skövlas.Men i naturprogrammens värld är det fortfarande idylliskt. Inte ens filmarna ser jag i detta program, utan endast en speakerröst till vackra naturbilder på elefanter i storslagen natur. Fast vi kanske skulle bli alldeles för bittra och beklämda av att se hur djuren i många fall har det? Kanske är naturprogramsillusionen ett bra sätt för oss att fly den krassa verkligheten.


image50
Elefanter på väg.

//Evelina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0