Genmodifierade grödor

Idag har jag suttit hela dagen och läst in mig på genmodifierade grödor som förarbete i mitt uppsatsskrivande. Jag ska skriva om Sveriges inställning till GMO i förhållande till EU. Visste ni att Sverige är ett av de mest liberala länderna i EU när det gäller godkännande av GMO? Vi har ännu inte underkänt någon ansökan. Till skillnad från exempelvis Polen och Österrike, som båda infört GMO-förbud.

image51

 Sverige har till och med protesterat när länder velat förbjuda GMO, och genom påtryckning försökt att få till en ändring i dessa länder. Detta är inte det trygga försiktiga Sverige jag känner till... Av all majs importeras till EU (största delen till djurfoder och etanolproduktion) kommer lite mer än 50% från genmodifierade plantor, främst från Argentina och USA, enligt Jordbruksverkets rapport 2007:18. Än så länge vet man inte vilka konsekvenser detta kan ge i framtiden, eftersom man inte kunnat studera långsiktiga effekter. Klart är i alla fall att genmodiferade pollen sprids från GMO-odlingar till omkringliggande fält, vilket orsakar "genetisk kontaminering".

Långsiktigt kan detta sprida sig till vilda organismer och deras DNA blir för all tid ändrad. I GMO-debatten finns både positiva och negativa åsikter såklart, men denna okritiska inställning som Sverige har förvånar mig mycket. Återkommer när jag läst på mer...

//Evelina

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Lycka till med uppsatsen!

2008-04-22 @ 20:56:51
URL: http://Iwillnevergiveup.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0