Människan i naturen

Jag har skrivit tidigare om hur naturen och vår miljö ibland ses som (och vill ses som) skiljd från människan och mänsklig påverkan. Ofta när det gäller miljöfrågor anses inte människan vara en del av miljön, utan det är endast växter och (andra) djur som räknas dit. Den kanadensiske professorn David Kemp, som skrivit vår aktuella kursbok, menar att denna åtskiljning mellan människa och  natur gör att vi inte kan se miljöproblemen på ett holistiskt sätt och förstå vår påverkan. Han menar att vi måste se oss själva som en del av den natur och den miljö vi lever i för att kunna förändra vårt negativa beteende för att kunna förbättra situationen.

 

Jag tror att det ligger mycket i det han säger. Många har fortfarande bilden av miljön som det naturliga, där människans påverkan är ”onaturlig” och ”fel”. Men eftersom vi bor och lever i naturen, måste vi ju vara en del av den. Om vi inser det kan vi minska och hejda vår negativa påverkan bättre. För det människan gör i natturen är på intet sätt onaturligt. Dock kan det vara skadligt och ohållbart i ett längre perspektiv, och det är det vi vill motverka. För inte ens den mest hängivne trädkramaren vill ju ha en helt påverkningsfri natur, för var skulle vi då leva?

 

//Evelina, som vistas i den urbana miljön i Lund - skapad av människan men än dock inte onaturlig


Kommentarer
Postat av: Rut

Bra sida du har! Jag har läst igenom några av dina andra blogginlägg och jag gillar vad jag ser :D.

2011-05-08 @ 13:05:21
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Angelica

Hej! Jag har själv funderat på att börja blogga här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2011-07-13 @ 05:07:31
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0