Miljöbovar i miniformat

Såg på tv-reklamen igår att Proviva har en kampanj med sina "Shot", vilket är fruktjuice i miniförpackningar tänkta att dricka varje morgon. Även Arla och Knorr säljer liknande produkter, då under namnen "God Morgon Shot" och "Vie".


         Mini-miljöbovar.

Dessa produkter har ett literpris på ca 90kr/litern, dvs. upp till tre gånger så dyrt som att köpa enlitersförpackningar av samma märke, enligt www.netextra.se. Dricker man en om dagen (som jag antar att företagen vill att vi ska göra), kostar det konsumenten ca 2555kr per år.

Dessutom är de också omiljövänliga i sina små portionsförpackningar i plast, ofta med en kartong runt. För inte är det väl många av de stressade människor som konsumerar dessa som står och diskar ur de små behållarna för att återvinna dem? Produkterna är ju tänkta till stressade (storstadsbor?) som inte ens har tid att hälla upp lite juice i ett glas.

Ett fräckt marknadsföringsknep som används för att tjäna mycket pengar på likvärdiga produkter i mindre förpackningar, samtidigt som miljön blir lidande.
Detta dissar vi, ellerhur?

2555 kr räcker till en vecka på Kanarieöarna eller i Grekland, och all plast du sparat in på att inte "shotta" gör att du knappt behöver tänka på att flygresan blir en belastning för miljön. Dessutom är det nog många gånger bättre för magen och kroppen att koppla av på semester än att dricka shots.

//Evelina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0