"Konflikter i klimatförändringens spår"

Hela gårdagen och idag har jag suttit med hemtenta i kursen "Konflikt och samverkan i internationell politik". Jag inriktar mig på miljöpolitik, och har därför kommit över Sidas rapport "Konflikter i klimatförändringens spår", som jag verkligen kan rekommendera. Klimatförändringen drabbar som kanske alla redan vet de fattigaste länderna värst, och enligt denna rapport är det 46 länder i världen där krig till följd av klimatförändringar ses som ett direkt hot. Det är ingen vidare uppmuntrande läsning, men ändock så viktig då det indirekt påverkar även oss i form av ökande flyktningströmmar och behov av bistånd.

Finns att läsa här: http://www.sida.se/sida/jsp/sida.jsp?d=118&a=36114

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

//Evelina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0